Starcom

Den 9-13 december presenterades vinnarna i Cristal Festival 2015. Tillsammans med Svenska kyrkan vann Starcom Sverige tva? priser fo?r kampanjen #mittljus. Prisutdelningen a?gde rum i Courchevel, Frankrike.

Cristal Festival a?r en internationell ta?vling inom reklam- och kommunikation. Ta?vlingen premierar kreativa medielo?sningar och vinnarna utses av en jury besta?ende av representanter ba?de fra?n annonso?r- och byra?sidan.

Cristal Festival 2015 – priser #mittljus

Media, Best use of Cultural Campaign: Sapphire (silver)
Promo & Direct, Client loyalty: Emerald (bronze)

Om kampanjen #mittljus

Svenska Kyrkan ville sta?rka uppfattningen/upplevelsen av kyrkan som modern, tillga?nglig och digital. Kyrkan ville ocksa? driva mer trafik till deras bo?newebb och sociala medier-kanaler. Vi installerade 800 led-ljus i tra?d pa? kyrkoga?rdar runt om i Sverige. Dessa faktiska stearinljus blev vackra installationer som lyste upp kyrkoga?rdar. Ma?nniskor kunde ta?nda ljuset pa? sina mobiltelefoner och se deras eget unika ljus ta?ndas i realtid. Vi kopplade samman den digitala och den fysiska va?rlden pa? ett innovativt sa?tt och det blev en helt ny form av Utomhus- kommunikation da?r det digitala skapade en verkligt djupga?ende upplevelse fo?r anva?ndarna. Vi lanserade med en massiv PR-kampanj da?r en pra?st ta?nde ett digitalt ljus i nationell TV. Kampanjen var en stor PR-framga?ng med o?ver 18 miljoner visningar (brutto), mer a?n 120 publicerade artiklar, mer a?n 30 minuter ta?ckning i nationell TV och 125 000 inla?gg i sociala medier. Men a?nnu viktigare, 46 000 ta?nda ljus, na?stan 100% mer a?n under de fo?rega?ende 18 ma?naderna.

Se caset här