Starcom

I slutet av juni 2013 signerade Vladimir Putin en lag som förbjuder ”propaganda för icke-traditionella sexuella relationer” i Ryssland. Björn Borg har sedan länge visat sin support LGBT-grupper och med den nya lagen i Ryssland fanns det all anledning att agera.

Björn Borg lanserade kort därefter webbsiten bjornborg.ru där underkläder såldes i regnbågens färger. För Björn Borgs räkning fick vi i uppdrag att marknadsföra den nya webbsiten i media.

Vi insåg att styrkan låg i att synas i den mest traditionella miljön för att skapa en reaktion.

I detta fallet landade vi inte i en digital miljö utan genom EN helsida på sida tre i den engelskspråkiga dagstidningen Moscow Times. Vi insåg att styrkan låg i att synas i den mest traditionella miljön för att skapa en reaktion.

Genom att synas i ett sammanhang som nästintill gav upphov till provaktion var vår mening för att skapa en social reaktion och visa Björn Borgs engagemang för utsatta grupper i samhället. För att ytterligare skapa uppmärksamhet spred vi annonsen på Facebook genom annonsering styrd mot #pride #gay vilket var ett sätt att nå och skapa reaktioner hos opinionsledare.

Kort därefter rapporterade medier över hela världen om annonsen och Björn Borgs ställningstagande gentemot den nya lagstiftningen.

Kampanjen genererade 3 miljoner kr i PR värde med mer än 4 miljoner gratis impressions i social media och tusentals delningar på Facebook

 

MoscowTimes