Starcom

I samband med världsstrokedagen den 29 oktober startade höstens aktivitet för Nationella strokekampanjen med syftet att lära allmänheten symtomen på stroke och hur viktigt det är att ringa 112 direkt.

Kampanjen har temat ”Rädda en farfar”. Tanken var att få människor att tänka på alla nära och kära de har omkring sig. Att det är för deras skull man ska lära sig AKUT-testet. Vi har ju alla en mormor, farfar, pappa, dotter eller bästis som vi är rädda om.

Vi har ju alla en mormor, farfar, pappa, dotter eller bästis som vi är rädda om

Syftet är som sagt att sprida det så kallade AKUT-testet, ett snabbt och enkelt sätt att se om någon har drabbats av en stroke.

En av utomhustavlorna i en busskur fick även liv i 4D. Väntande bussåkare fick lära sig symtomen på stroke – på riktigt. Filmen slutar med att pappan i annonsen kliver ur den och ut i verkligheten som av magi och tackar för att de kan rädda honom. Tvillingar castades för stuntet. Det filmades med dolda kameror och filmen spreds sedan på nätet för att få fler att lära sig symtomen på stroke.

 

 

Starcom ansvarade för insikt, strategi, kreativ idé, produktion, media och analys/uppföljning.