Starcom

 

 Under midsommarafton lanserade Samsung, i samarbete med Snapchat och Starcom Sverige, två filter till Snapchat. Ett somrigt geofilter men också, som första lokala annonsör i Sverige, ett ansiktsbaserat filter, som var tillgängligt för alla användare i Sverige under 24 timmar. Nu visar resultatet att kampanjen överträffade målsättningarna med över 100 procent.

– Att vi kunde lansera inte bara ett, utan två filter för Snapchat under en högtid som midsommar kändes otroligt spännande. Vi såg det som ett effektivt sätt att nå en yngre målgrupp i rätt kontext och med ett positivt budskap som rimmar väl med Samsungs varumärke. Att vi sedan fick tillbaka rekordhöga siffror blev en fantastisk bonus, säger Emma Cedell på Samsung.

– Samarbetet innebar att vår kund Samsung var först ut som lokal annonsör i Sverige med att lansera ett ansiktsbaserat filter i Snapchat. Det är alltid roligt med snabbrörliga och modiga kunder som gillar att testa nya lösningar. Kampanjen gick över förväntan och överträffade estimatet på antal exponeringar med 117 procent för geofiltret och med hela 159 procent för det ansiktsbaserade filtret, säger Jacqueline Sundberg, Starcom Sverige.