Starcom

Soligt, molnigt, blåsigt, regnigt, fuktigt, torrt – vad blir det
för väder idag? Hur påverkar vädret egentligen ditt hår och vad kan du göra åt en ”bad hairday”? Hårvårdsserien Pantene har lösningen! Starcom USA, har i
samarbete med deras kund Procter & Gamble genomfört en kampanj med fokus på att lösa folks hårproblem, vilket i många fall visat sig vara kopplade till vilket väder det är. Med kampanjen vann Starcom förstapris i kategorin ”Best Use Of Mobile Spending $ 1 million – $ 5 million”.

Med kampanjen vann Starcom förstapris i kategorin ”Best Use Of Mobile Spending $ 1 million – $ 5 million”

Tillsammans skapade de en app som baserades på en väderlägesrapport i personens lokala område. Appen, som är kopplad till en extern vädertjänst, skickar notiser om vilket väder som väntas och även en länk till Pantene’s hemsida där rekommendationer ges om vilka produkter som bör användas för att minimera potentiella hårbesvär. Tjänsten är baserad på geo-targeting, så att kampanjer kunde riktas mot specifika personer baserad på deras postnummer.

I samband med kampanjen #haircast, var även apotekskedjan Walgreens involverad som under samma period erbjöd rabatter på Pantene-produkter både i butik och i deras webbshop. Resultatet av deras kombination av olika tjänster kopplat till samma kampanj, samt hur de riktade specifika erbjudanden mot konsumenten, gav slående resultat. Pantene’s försäljning ökade med 24 % under perioden juli – augusti och under samma period ökade även antalet Tweet’s, #haircast, med cirka 7,5 %.

pantene2