Starcom

Unknown

Förra veckan blev det klart att Boston Dynamics, känt för att producera robotprototyper

med obehagligt realistiska förflyttningsfunktioner, nu är i Googles ägo. Det går inte att spåra en solklar röd tråd i Googles uppköp, men som New York Times tidigare noterat så är Boston Dynamics långt i från det första robotföretaget som de pyntat för.

– Att ett så stort företag som Google seriöst går in en av dessa branscher visar att framtiden kanske inte är så långt borta. Det kommer oundvikligt leda till mer
automatisering av samhället, säger Pelle Kjellqvist, Creative på Starcom och tycker uppköpet är högst rimligt då Boston Dynamics utmärkt sig i sin bransch.

– Ledningen i Google är ju geekar, de älskar robotar, och speciellt Andy Rubin som efter att han slutade som chef för Android, så har han börjat inom project X med fokus
på ”robotics”, säger Digital Director Johan Petterson.

Pelle Kjellqvist tror också att robotar kommer att göra ett gradvist intåg i vår vardag på sikt:
– Förarlös kollektivtrafik och automatiserad sjukvård till en början vilket i sin tur kommer göra robotar alldagligt accepterade, så att de en dag kan ta steget in i våra hem.

Joakim Kempff, Innovation Director på Starcom tycker uppköpet är i linje med vad Google kan tänkas tjäna pengar på i framtiden:
– Rent konkret tror jag att
det passar in i deras strategi att utveckla förarlösa fordon. Men jag tror att Google, som är ett statistikdrivet företag, också ser att de skall leda utvecklingen av connected devices. Världen kan bli sjukt spännande om man tänker sig ett Google scenario där vi kan följa förarlösa transporter av varor köpta på internet eller att vi kan gå till Google för att få all tänkbar information om månen eller Mars i en framtid.

Det är just databasen om konsumenters on- och offlinebeteende som är Googles affär, även i morgon, anser Joakim:
– Om man sammankopplar förarlösa fordon, robotar och Google glasses så ser man att deras gadgets skapar förutsättningar för mer tid med Google på olika sätt. De kan monitorera alla våra beteendemönster såväl online som offline över tid.

Johan Pettersson utvecklar:
– De går från att ”samla all världens info” till att nu börja erbjuda tjänster, service och fysiska produkter kopplade till den här databasen.

För att läsa mer om vad andra tror är Googles tanke bakom förvärvet, se:
Will Knight, journalist på Technology Review
Kevin O’Leary, Business commentator för CBS
Mer om Andy Rubins Project X